Kia Rio — wymiary, silniki, ceny
XXI wiek to zdecydowanie najlepszy okres w historii marki Kia. To właśnie wtedy udało się jej ustabilizować swoją pozycję na rynku europejskim, w czym wyraźnie pomógł Hyundai, który wcześniej wykupił tę markę w obliczu jej bankructwa. Obecnie Kia dysponuje ogromną gamą modelową, do której należy między innymi Kia Rio, czyli miejski hatchback będący naprawdę ciekawą propozycją w segmencie nieco tańszych samochodów.
Kia Rio — historia modelu
Początki Kii Rio były dość trudne, gdyż w tamtym czasie południowokoreański producent nie cieszył się zbyt dobrą renomą i na przykład w Polsce często Kia była stawiana na równi z Daewoo, które jak wiadomo, tworzyło raczej kiepsko wykonane auta pełne taniego plastiku i nieoferujące więcej niż po prostu pojazd służący do jazdy z punktu A do punktu B bez większych udogodnień.
Kia Rio I zadebiutowała w 1999 roku i miał to być samochód globalny, który stał się następcą modeli Pride, Avella oraz Delta. Samochód pierwotnie był dostępny tylko jako 5-drzwiowe kombi, a po czasie dodano też 4-drzwiowego sedana. Z tego powodu uznaje się, że ten samochód należał do segmentu B+.
W kierunku typowego segmentu B marka Kia zaczęła się poruszać od 2005 roku, gdy wprowadzono drugą generację samochodu. Tym razem dostępna była jedynie jako 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan i samochód zmienił się też dość mocno wizualnie. Auto było bliźniakiem Hyundaia Accent, czyli auta miejskiego marki, do której Kia de facto należy.
Kia Rio w nowoczesną erę marki wkroczyła dopiero w 2011 roku wraz ze swoją trzecią generacją. Za jej projekt odpowiadał Peter Schreyer, czyli jeden z twórców Kii, którą znamy dziś. Stworzony przez niego język stylistyczny z dość agresywnymi lampami i tak zwanym „tygrysim nosem”, czyli charakterystycznym grillem nadał Kii zupełnie nowego charakteru. Model Rio w swojej trzeciej odsłonie ponownie był dostępny w formie 5-drzwiowego hatchbacka lub 4-drzwiowego sedana.
Następca bardzo udanej trzeciej generacji ponownie został zaprojektowany przez Petera Schreyera. Auto było jednak raczej ewolucją, a nie rewolucją, gdyż jest dość podobne do poprzednika i wizualne zmiany są dosć kosmetyczne. Od strony technicznej zmieniło się jednak całkiem sporo, gdyż Kia zdecydowała się na wydłużenie rozstawu osi, a także nadwozia. Auto zostało również poszerzone, dzięki czemu w jego wnętrzu dostępne jest znacznie więcej przestrzeni. Po raz pierwszy samochód w Europie był jednak dostępny tylko jako 5-drzwiowy hatchback.
Kia Rio — wymiary
Dostępna w Europie Kia Rio w wersji nadwoziowej hatchback ma długość rzędu 4065 milimetrów przy rozstawie osi, który mierzy 2580 milimetrów. Szerokość nadwozia wynosi 1725 milimetrów, a wysokość sięga 1450 mm. Samochód może pomieścić 325 litrów w bagażniku. Jego masa własna jest z kolei dość niewielka i wynosi od 1045 do 1130 kilogramów w zależności od wybranej wersji silnikowej. DMC mieści się za to w zakresie 1570-1650 kilogramów. Auto korzysta z hamulców tarczowych, lecz z najsłabszym silnikiem w gorszych wersjach wyposażenia na tylnej osi spotkamy jeszcze hamulce bębnowe z racji na niewielką moc i niską masę własną.
Kia Rio — silniki
Kia nie zapewniła modelowi Rio zbyt bogatej gamy silnikowej, lecz ta szczerze mówiąc, nie jest potrzebna. Podstawowy silnik to jednostka oparta na wtrysku wielopunktowym. Jest to dokładniej silnik 1.2 DPI o mocy 84 koni mechanicznych, który zapewnia też 118 niutonometrów. Jest to silnik 4-cylindrowy.
Mocniejsza jest 3-cylindrowa jednostka 1.0 T-GDI. Ten silnik korzysta już z wtrysku bezpośredniego, a do tego jest wyposażony w turbodoładowanie, dzięki czemu zapewnia znacznie większą dynamikę, co pokazują również parametry. Moment obrotowy tej jednostki to 172 Nm, a moc wynosi 100 KM. Można też zdecydować się na hybrydową wersję tego silnika, a dokładniej na układ MHEV. Dzięki niemu moc rośnie do 120 koni mechanicznych, a zużycie paliwa jest mniejsze około o 0,2 l/100 km. Nie jest to wielka różnica, lecz może być odczuwalna, szczególnie podczas jazdy z nieco wyższą prędkością.