Kia Rio – wersje silnikowe i historia modelu
Kia przeszła w ciągu ostatnich kilkunastu lat naprawdę długą drogę. Z bycia producentem, który tworzy auta tak naprawdę dla nikogo stała się ona wraz z Hyundaiem marką, z którą musi liczyć się każdy poważny europejski gracz, a klienci ze Starego Kontynentu traktują ich niczym powiew świeżości i bardzo często wybierają ich zamiast europejskich marek. Tę transformację widać jak na dłoni na przykładzie modelu Rio. Przeobraził się on niczym brzydkie kaczątko i z nijakiego sedana stał się jednym z najciekawszych kompaktów w swoim segmencie. Jak wyglądała jego historia oraz jakie silniki znajdziemy pod maską?
Kia Rio – historia modelu
Kia Rio swój debiut zaliczyła jeszcze w XX wieku, bo w 1999 roku. W momencie premiery był to najmniejszy samochód w gamie producenta z Korei Południowej, co może dziwić mając na uwadze fakt, iż samochody osobowe z linii Rio sprzedawane były jako… sedany oraz kombi. Mimo wszystko były to stosunkowo małe auta klasyfikowane w segmencie B+, choć plusik przy segmencie można traktować ze sporym przymrużeniem oka i jako, nie ukrywajmy, spore zakłamywanie rzeczywistości.
Kia Rio pierwszej i drugiej generacji nie porywała wyglądem i osiągami, jak zresztą każde auto tej marki w tamtym momencie. Zmieniło się to w 2011 roku, kiedy na rynek trafiła trzecia generacja omawianego dziś modelu. Peter Schreyer, projektant zarówno Kii Rio, jak ci całego nowego języka stylistycznego marki, uczynił cuda, by koreańska marka nareszcie uzyskała choć trochę unikalnej tożsamości. Ta sztuka się udała i premierę Kii Rio trzeciej generacji możemy uznać za swoisty punkt zwrotny w historii marki pod kątem designu. Wyposażenie oraz silniki rozwijały się płynniej.
Aktualnie na rynku możemy znaleźć czwartą już generację modelu Rio. Auta osobowe tego wcielenia bez wątpienia są tymi najładniejszymi, ale przy okazji oferują one najwięcej w kwestii wyposażenia oraz osiągów. Warto również wspomnieć, iż w Kii przestano walczyć z wiatrakami i nie chcąc zmieniać rozmiarów Rio pogodzono się z usadowieniem tego auta w segmencie B. Lepiej późno, niż wcale.

Warto również dodać, iż w 2020 roku Rio otrzymało facelifting, który wynikał z dwóch czynników – nowych norm spalania oraz rebrandingu marki, która zmieniła swoje logo. Poliftowe wersje Rio jeżdżą więc po ulicach z nowym logiem i po tym jest je najprościej rozróżnić.
Kia Rio – silniki
Jako że Kia Rio nie posiada najbogatszej gamy silnikowej, omówimy ofertę zarówno przed, jak i poliftów. Tylko w wersji przed restylizacją natkniemy się na dieslowe 1.4 o mocy 90 koni mechanicznych. Taka sama sytuacja ma miejsce przy benzynowych silnikach 1.0 T-GDi (turbodoładowane) o mocy 120 KM i 1.4 DPI o mocy 100 KM. W wersji poliftowej ostały się jednostki 1.0 T-GDI o mocy 100 koni mechanicznych oraz 1.2 DPI, która oferuje 84 KM. Spadek mocy wynagrodzony jest wdrożeniem w gamę silnikową miękkiej hybrydy, która bazuje na silniku 1.0 T-GDI. Oferuje ona moc 120 koni mechanicznych i na ten moment jest to najpotężniejszy motor w ofercie modelu Rio.